2015. március 14., szombat



Digitális tananyagok


A heti feladatom különböző digitális tananyagforrások áttekintése, bemutatása és értékelése. A következőkben két internetes oldalt írok le, megvizsgálom őket, hogy a magyartanári szakomhoz kapcsolódóan miképpen tudnám őket alkalmazni. Ezek a tananyagok bárki számára hozzáférhetőek, és a tanórák színesítését szolgálják, a kevés kreativitással megáldott embereknek ötleteket, javaslatokat nyújtanak.

Én mindig fenntartásokkal kezeltem a tanítást segítő internetes oldalakat, hiszen ezek között is találni hibás adatokkal, nyelvhelyességi hibákkal vagy elavult nézetekkel dolgozó feladatokat. Kezdeti kétségeim után nagyon megörültem, mikor rátaláltam a videotanar.hu oldalra. A felület egyik nagy előnye, hogy letisztult, átlátható, rögtön a kezdőoldalon kijelöli, hogy 5-8. osztályos tanulók számára találhatunk segédanyagokat, ingyen. A biológiától kezdve a fizikán át egészen a vizuális kultúráig válogathatunk, így egy felület az egész tantestületnek nagy segítséget nyújthat. Ahogy a portál neve is mutatja, az érdeklődők különböző videókat nézhetnek meg, szám szerint a jelen bejegyzés idejében 850 videó tananyag érhető el. 

A magyar nyelv és irodalom feladatok külön címke alatt találhatók, ezzel is segítve a tájékozódást, elkülönítést. Leendő magyartanárként érdeklődéssel gördítettem le először a nyelvtan fülecskét. Ekkor ért az első csalódás: sajnos a nyelvtan gyakorló videók hiányosak, nagyon sok témához nem találtam semmit. Az elérhető anyagok  általában 12-15 perces kisfilmek, amiket akár órán is levetíthetünk, hiszen a legtöbb teremben már található erre megfelelő eszköz. Technikai kellék hiányában az otthoni felkészüléshez is segítséget nyújthatnak a filmek, illetve házi feladatnak is fel lehet adni 1-1 téma feldolgozását. Irodalom témában első ránézésre több kisfilm érhető el, különböző kategóriákra osztva, például műfajok, korok, szerzők szerint. Ahhoz, hogy megfelelő képet kapjak az oldalról, belenéztem néhány videóba, és sajnos ismét csalódnom kellett. A rossz hangminőség és a beszélők monotonitása miatt sajnos nem mondanám élvezhetőnek az előadásokat, nehezen tudom elképzelni, hogy egy 12-15 éves gyerek számára élvezhetőek lennének. A videókat nézve eszembe jutott az előző héten megtekintett podcast is, úgy gondolom, a minőségi hibák ellenére betegség, hiányzás esetén a gyerekek könnyebben boldogulnak a pótlással, ha meg tudnak nézni egy itt található tananyagot.

A videotanar. hu böngészése közben eszembe jutott még egy digitális tananyagokat tartalmazó oldal, a zanza.tv. Minden tanárnak ajánlom, ha lehetősége van, mutassa be diákjainak ezt az oldalt is, sokat segíthet a témazárókra, érettségire való felkészülésben. Korábban már készítettem interaktív táblához feladatokat, ahol felhasználtam a zanza.tv egyik videóját, és a levetítés után a látottakkal, hallottakkal kapcsolatos kérdéseket, feladatokat állítottam össze. 

A választható internetes oldalak közül nagyon nehezen találtam még egy olyat, amit akár magyartanárként, akár nyelv-és beszédfejlesztőként alkalmazni tudnék. Azért esett a tanarblog.hu oldalra a választásom, mert itt nem csak videókat találtam, hanem kreatív ötleteket is az interaktív tábla használatához, aminek külön örülök, mert fél év próbálkozás után sem vagyok a mestere ennek a műfajnak.  Ez a portál is átlátható szerkezetű, és a videotanar.hu-val ellentétben színes, képekkel tűzdelt felület, ami hívogatóbbá teheti a tanárok és diákok számára is. Külön kiemelnék a Tippek, trükkök fület, ahol számtalan érdekességet találtam. Leginkább a Betű diszlexiásoknak cím keltette fel az érdeklődésemet, hiszen alapszakos szakdolgozatomat is ebben a témában írtam. Az http://opendyslexic.org/ oldalon bárki találhat a diszlexiásokat segítő, fejlesztő feladatokat, betűtípusokat. Az oldal egyik hátránya, hogy angol, így némi nyelvtudást igényel, de a nyelv-és beszédfejlesztő tanároknak nagyon hasznos lehet az oldal ismerete.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése