Digitális tananyagok
A heti feladatom különböző digitális tananyagforrások
áttekintése, bemutatása és értékelése. A következőkben két internetes oldalt
írok le, megvizsgálom őket, hogy a magyartanári szakomhoz kapcsolódóan miképpen
tudnám őket alkalmazni. Ezek a tananyagok bárki számára hozzáférhetőek, és a
tanórák színesítését szolgálják, a kevés kreativitással megáldott embereknek
ötleteket, javaslatokat nyújtanak.
Én mindig fenntartásokkal kezeltem a tanítást segítő
internetes oldalakat, hiszen ezek között is találni hibás adatokkal,
nyelvhelyességi hibákkal vagy elavult nézetekkel dolgozó feladatokat. Kezdeti kétségeim
után nagyon megörültem, mikor rátaláltam a videotanar.hu oldalra. A felület
egyik nagy előnye, hogy letisztult, átlátható, rögtön a kezdőoldalon kijelöli,
hogy 5-8. osztályos tanulók számára találhatunk segédanyagokat, ingyen. A
biológiától kezdve a fizikán át egészen a vizuális kultúráig válogathatunk, így
egy felület az egész tantestületnek nagy segítséget nyújthat. Ahogy a portál
neve is mutatja, az érdeklődők különböző videókat nézhetnek meg, szám szerint a
jelen bejegyzés idejében 850 videó tananyag érhető el.
A magyar nyelv és irodalom feladatok külön címke alatt
találhatók, ezzel is segítve a tájékozódást, elkülönítést. Leendő magyartanárként
érdeklődéssel gördítettem le először a nyelvtan fülecskét. Ekkor ért az első
csalódás: sajnos a nyelvtan gyakorló videók hiányosak, nagyon sok témához nem
találtam semmit. Az elérhető anyagok általában 12-15 perces kisfilmek, amiket akár
órán is levetíthetünk, hiszen a legtöbb teremben már található erre megfelelő
eszköz. Technikai kellék hiányában az otthoni felkészüléshez is segítséget
nyújthatnak a filmek, illetve házi feladatnak is fel lehet adni 1-1 téma
feldolgozását. Irodalom témában első ránézésre több kisfilm érhető el,
különböző kategóriákra osztva, például műfajok, korok, szerzők szerint. Ahhoz,
hogy megfelelő képet kapjak az oldalról, belenéztem néhány videóba, és sajnos
ismét csalódnom kellett. A rossz hangminőség és a beszélők monotonitása miatt
sajnos nem mondanám élvezhetőnek az előadásokat, nehezen tudom elképzelni, hogy
egy 12-15 éves gyerek számára élvezhetőek lennének. A videókat nézve eszembe
jutott az előző héten megtekintett podcast is, úgy gondolom, a minőségi hibák
ellenére betegség, hiányzás esetén a gyerekek könnyebben boldogulnak a
pótlással, ha meg tudnak nézni egy itt található tananyagot.
A videotanar. hu böngészése közben eszembe jutott még egy
digitális tananyagokat tartalmazó oldal, a zanza.tv. Minden tanárnak ajánlom,
ha lehetősége van, mutassa be diákjainak ezt az oldalt is, sokat segíthet a
témazárókra, érettségire való felkészülésben. Korábban már készítettem
interaktív táblához feladatokat, ahol felhasználtam a zanza.tv egyik videóját,
és a levetítés után a látottakkal, hallottakkal kapcsolatos kérdéseket,
feladatokat állítottam össze.
A választható internetes oldalak közül nagyon nehezen
találtam még egy olyat, amit akár magyartanárként, akár nyelv-és
beszédfejlesztőként alkalmazni tudnék. Azért esett a tanarblog.hu oldalra a
választásom, mert itt nem csak videókat találtam, hanem kreatív ötleteket is az
interaktív tábla használatához, aminek külön örülök, mert fél év próbálkozás
után sem vagyok a mestere ennek a műfajnak.
Ez a portál is átlátható szerkezetű, és a videotanar.hu-val ellentétben
színes, képekkel tűzdelt felület, ami hívogatóbbá teheti a tanárok és diákok
számára is. Külön kiemelnék a Tippek, trükkök fület, ahol számtalan
érdekességet találtam. Leginkább a Betű diszlexiásoknak cím keltette fel az érdeklődésemet,
hiszen alapszakos szakdolgozatomat is ebben a témában írtam. Az http://opendyslexic.org/ oldalon bárki
találhat a diszlexiásokat segítő, fejlesztő feladatokat, betűtípusokat. Az
oldal egyik hátránya, hogy angol, így némi nyelvtudást igényel, de a nyelv-és
beszédfejlesztő tanároknak nagyon hasznos lehet az oldal ismerete.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése