2015. április 6., hétfő



Interaktív tábla

Ezen a héten az interaktív táblától és annak használatáról írok, természetesen leendő tanárként kritikus szemszögből nézve. Leírom, milyen alkalmazási lehetőségei, előnyei és hátrányai vannak ennek a technikai újdonságnak, és bemutatok néhány, a szakjaimhoz köthető feladatot.
Előző félévben egy egyetemi órám során már megismerkedhettem az interaktív táblával, sőt, a kurzus elvégzésének feltétele saját feladatok alkotása és bemutatása volt. Tapasztalataimnak köszönhetően úgy érzem, hihető véleményt tudok megfogalmazni, felmerült kritikáim jogosnak tekinthetők.
Elsőként a tábla előnyeit emelném ki. Azt mindenképpen el kell ismerni, hogy nagyon látványos és érdekes újításról van szó, amely színt vihet a mindennapok monotonitásába. Mindannyian tudjuk, hisz elégszer mondták már nekünk, manapság egyre nehezebb felkelteni a tanulók figyelmét órán, így minden tanár arra törekszik, hogy érdekes, izgalmas, ugyanakkor hasznos feladatokat találjon ki. Az interaktív tábla ebben nagy segítségünkre lehet, ha képesek vagyunk megfelelően használni, ismerjük a benne rejlő lehetőségeket.

A feladatok elkészítését előre megadott sablonok segítik, amelyek nagyon egyszerűen előhívhatók, és könnyen megtölthetők szavakkal, képekkel. Egy-egy előre megszerkesztett feladat kitöltése a feladat összetettségétől függően körülbelül 10-20 percet vesz igénybe, és ezek is színesebbé tehetik az órát. Ezek mellett lehetőségünk van teljesen önállóan kitalált, egyedi feladatok alkotására is, amihez minden segítséget megkapunk a különböző filctollakkal, hangulatjelekkel, alakzatokkal, képekkel felszerelt programtól. Az alábbi képen (1.kép) egy általam készített feladat táblaképe látható. A feladatot Az embert tragédiájának tanításához készítettem. A megoldónak a különböző körökbe kell az odaillő képeket beillesztenie. A köröket szükséges rögzíteni a programban, ellenkező esetben azok is elmozdulnak, hiszen én magam rajzoltam oda őket. Ezen kívül csak a képeket kellett beillesztenem és mozgathatóvá tennem. A feladat elkészítése nem igényelt hosszú időt, és úgy gondolom megfelelő lehet összefoglaláshoz, vagy a szöveg felelevenítéséhez.

A bemutatott feladattípust több irodalmi szöveg összefoglalásához fel lehet használni, illetve megfelelő gyakorlat ahhoz is, hogy megtudjuk, olvasták-e a tanulók a kötelezően feladott olvasmányt. A nyelv-és beszédfejlesztő szaknál is hasznos lehet az interaktív tábla, ennek segítségével különböző videókat ,hangfájlokat játszhatunk le a tanulóknak, és számos érdekes feladatot készíthetünk hozzájuk, amivel felkelthetjük az érdeklődésüket és könnyebbé tehetjük a tanulást.

Az előnyök mellett azonban a tábla egyik legnagyobb hátránya a hozzáférhetőség, helyesebben a hozzá nem férhetőség. Nagyon sok iskolában, főleg vidéken nem áll rendelkezésre az interaktív tábla, hiszen nem egy olcsó eszközről beszélünk. Vannak olyan iskolák is, ahol a több száz gyerekre mindössze egy vagy két interaktív tábla jut, így háttérbe szorul a használata. Az általam megkérdezett pedagógusok azt mondták, szeretnek a táblával dolgozni, de tulajdonképpen nem tartják elengedhetetlennek és éppen ezért nem is szokták sokszor használni. Idősebb pedagógusoknak kihívást jelenthet a technika megértése, megtanulása, a szoftver telepítése és használata is. Ezeken a nehézségeken közösen szervezett tanfolyamokkal, továbbképzésekkel lehetne tovább lépni, de ezek egyelőre vidéken kis számban érhetőek el. 

Úgy gondolom, az idő előrehaladtával az interaktív tábla állandó és aktív szereplője lehet a tanóráknak, és ennek első lépése az, hogy minket, leendő pedagógusokat már egyetemi éveink alatt megtanítanak a használatára. Ezáltal mi képesek lehetünk a már hosszú ideje pályán lévő kollégáknak is segíteni, illetve meggyőzhetjük őket a tábla használatának szükségességéről és hasznosságáról.

1.kép

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése