Interaktív tábla
Ezen a héten az
interaktív táblától és annak használatáról írok, természetesen leendő tanárként
kritikus szemszögből nézve. Leírom, milyen alkalmazási lehetőségei, előnyei és
hátrányai vannak ennek a technikai újdonságnak, és bemutatok néhány, a
szakjaimhoz köthető feladatot.
Előző félévben egy
egyetemi órám során már megismerkedhettem az interaktív táblával, sőt, a kurzus
elvégzésének feltétele saját feladatok alkotása és bemutatása volt.
Tapasztalataimnak köszönhetően úgy érzem, hihető véleményt tudok megfogalmazni,
felmerült kritikáim jogosnak tekinthetők.
Elsőként a tábla
előnyeit emelném ki. Azt mindenképpen el kell ismerni, hogy nagyon látványos és
érdekes újításról van szó, amely színt vihet a mindennapok monotonitásába. Mindannyian
tudjuk, hisz elégszer mondták már nekünk, manapság egyre nehezebb felkelteni a
tanulók figyelmét órán, így minden tanár arra törekszik, hogy érdekes,
izgalmas, ugyanakkor hasznos feladatokat találjon ki. Az interaktív tábla ebben
nagy segítségünkre lehet, ha képesek vagyunk megfelelően használni, ismerjük a
benne rejlő lehetőségeket.
A feladatok
elkészítését előre megadott sablonok segítik, amelyek nagyon egyszerűen előhívhatók,
és könnyen megtölthetők szavakkal, képekkel. Egy-egy előre megszerkesztett feladat
kitöltése a feladat összetettségétől függően körülbelül 10-20 percet vesz
igénybe, és ezek is színesebbé tehetik az órát. Ezek mellett lehetőségünk van
teljesen önállóan kitalált, egyedi feladatok alkotására is, amihez minden
segítséget megkapunk a különböző filctollakkal, hangulatjelekkel, alakzatokkal,
képekkel felszerelt programtól. Az alábbi képen (1.kép) egy általam készített feladat táblaképe
látható. A feladatot Az embert tragédiájának
tanításához készítettem. A megoldónak a különböző körökbe kell az odaillő
képeket beillesztenie. A köröket szükséges rögzíteni a programban, ellenkező
esetben azok is elmozdulnak, hiszen én magam rajzoltam oda őket. Ezen kívül
csak a képeket kellett beillesztenem és mozgathatóvá tennem. A feladat
elkészítése nem igényelt hosszú időt, és úgy gondolom megfelelő lehet
összefoglaláshoz, vagy a szöveg felelevenítéséhez.
A bemutatott
feladattípust több irodalmi szöveg összefoglalásához fel lehet használni,
illetve megfelelő gyakorlat ahhoz is, hogy megtudjuk, olvasták-e a tanulók a
kötelezően feladott olvasmányt. A nyelv-és beszédfejlesztő szaknál is hasznos
lehet az interaktív tábla, ennek segítségével különböző videókat ,hangfájlokat
játszhatunk le a tanulóknak, és számos érdekes feladatot készíthetünk hozzájuk,
amivel felkelthetjük az érdeklődésüket és könnyebbé tehetjük a tanulást.
Az előnyök mellett
azonban a tábla egyik legnagyobb hátránya a hozzáférhetőség, helyesebben a
hozzá nem férhetőség. Nagyon sok iskolában, főleg vidéken nem áll rendelkezésre
az interaktív tábla, hiszen nem egy olcsó eszközről beszélünk. Vannak olyan
iskolák is, ahol a több száz gyerekre mindössze egy vagy két interaktív tábla
jut, így háttérbe szorul a használata. Az általam megkérdezett pedagógusok azt
mondták, szeretnek a táblával dolgozni, de tulajdonképpen nem tartják
elengedhetetlennek és éppen ezért nem is szokták sokszor használni. Idősebb
pedagógusoknak kihívást jelenthet a technika megértése, megtanulása, a szoftver
telepítése és használata is. Ezeken a nehézségeken közösen szervezett
tanfolyamokkal, továbbképzésekkel lehetne tovább lépni, de ezek egyelőre vidéken
kis számban érhetőek el.
Úgy gondolom, az idő
előrehaladtával az interaktív tábla állandó és aktív szereplője lehet a
tanóráknak, és ennek első lépése az, hogy minket, leendő pedagógusokat már
egyetemi éveink alatt megtanítanak a használatára. Ezáltal mi képesek lehetünk
a már hosszú ideje pályán lévő kollégáknak is segíteni, illetve meggyőzhetjük
őket a tábla használatának szükségességéről és hasznosságáról.
1.kép |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése